lørdag 19. august 2017

Endelig!

Siste ferieuke og jeg har ikke vært på tur siden fiskefiaskoen i Femundsmarka, nå er det på tide å ligge i telt igjen, og å endelig få fisk.
Og ikke bare få fisk, i år som i fjor er målet å få fisk som passerer kilostreken. Noe som viser seg å være vanskelig.
Jeg hadde satt av hele helgen denne siste ferieuken, fra fredag til søndag. Like over klokken 12 på fredag er jeg i vei, sekken er bare pakket for en natt på fjellet. YR lover godt med regn utpå lørdagen og hele søndagen.


Følelsen av å komme over en rygg og se ned på fiskevann er herlig.

Jeg er på tur til favorittvannene mine igjen. Har ikke vært her siden pinsa og nå bør det være varmere vann og mer bett i fisken. Jeg tenker å slå leir helt i østenden av vannene denne gangen, ikke alltid jeg bryr meg om å gå helt dit.

Ute på neset der planlegger jeg leir.
Vel framme ved tenkt leirplass må jeg bare konstatere at det er bløtere i bakken enn jeg liker. Det har vært noen skikkelige regnskyll siste tiden. Jeg ser også at vannstanden i vannet er over normalen.
Sulten gnager, så jeg varmer kaffevann mens jeg vurderer situasjonen og trykker innpå en medbrakt kanelbolle. Jeg monterer fiskestangen og på tredje kastet hugger det godt i sena. Den var ikke et gram under halvkiloen sier jeg til meg selv og sender sluken ut på ny. Etter en tids fiske mister jeg en liten tass og jeg bestemmer meg for å gå til min faste leirplass, den er nok tørrere.

Forvarming av multifuelbrenneren, jeg trives beste med en slik brenner på tur.

Herlig å slappe av mens en venter på at vannet skal koke.

Med sekk på 10-11 kilo er det ingen sak å fiske med sekken på ryggen.


Teltet reises på min faste plass.

Fornøyd turblogger med nytt telt.

Etter å ha fisket meg resultatløst til leirplass gnager det i magen igjen. Jeg reiser teltet og lager meg middag. Jeg fant to biter laks i fryseren, så det blir fiskemiddag selv om ørreten ikke er i det velvillige hjørnet.



Det går ikke lenge etter middag før fiskeiveren melder seg igjen og jeg tar stanga og trasker de 10 metrene ned til vannet for å fiske.
Etter en halvtimes fiske er det fisk på. Den er vill av seg og raser ut snøre av min lille 1000 snelle og jeg ser det er en fin fisk i det den springer i været. Heldigvis sitter den godt og etter en stund står jeg med en fin fisk i hendene. Min lille fiskevekt er ikke pålitelig og jeg må kjøpe meg en ny, gjerne en digital. Fisken har skikkelig hengebuk og er brei over "skuldrene", den er nok nærmere 600 gram tenker jeg. Jubelbrølet runger over fjellheimen og jeg er skikkelig i lykkerus selv om det er et stykke igjen for å runde kiloen.

Skal tro hvor mange timer jeg har i denne posisjonen hittil i livet...

Fornøyd turblogger.

Feit og kraftig plugg.

Jeg er fornøyd med fisken og er enda ivrigere nå. En god fiskeøkt til gir et napp og jeg mister en fisk helt ved land i samme størrelse som den jeg fikk, surt!
På tide å avreagere med å slappe av i teltet.

Lav sol.

Fint å ligge å se ut åpningen. Liker virkelig slike telt med sideåpning.

En times pause i teltet og fiskefeberen er tilbake. Etter en times fiske reiser jeg kjerringa med en halvkilos utpå kvelden, like knallrød og delikat i kjøttet som den første.

Litt mindre, men knallfin stekefisk.

 Jeg rensker fiskene og graver de ned i myra, jeg tar de med hjem til lørdagsmiddag for samboer Anniken og meg.
Det blir ikke mer liv i stanga og jeg slapper av i teltet utover kvelden til jeg zipper igjen soveposen i halv tolvtiden.

Solnedgang.

Varmer den siste kanelbollen forsiktig over brenneren.

Kveldsstemning.



Våkner tidlig klokken kvart over seks, som småbarnsfar er jeg vant til å ikke sove bort dagen. Fordelen nå er at jeg kan ligge å dra meg, luksus! Halv åtte kjenner jeg sola varme på teltduken og jeg stikker hodet ut av teltåpningen. Knallvær! Jeg står opp og finner signal på telefonen, YR lover fremdeles mye regn, men ikke før klokken 11.
Jeg spiser frokost og later meg på underlaget med en kopp kaffe. Klokken ni er sekken pakket og jeg går hjem.

Stille morgen.

Som jeg liker meg her :)

Tilbakeblikk mot leirplassen min.

Kommer skyer og gråere vær inn fra havet.

Ser etter å ha kommet hjem at YR bommet med to timer på regnet, klokken 13 høljer det ned og jeg er glad jeg er kommet hjem.
Endelig ble det fisk her oppe ved disse vannene, siste fisk jeg fikk her var i september 2015, men med to så fine fisker er det glemt nå...

2 kommentarer:

  1. Herlig rapport, flotte bilder! Å stole på meteorologene sommerstid, DET skal man ALDRI gjøre! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Bjarne :) Det stemmer det, i sommer har det i mange tilfeller vært bedre enn hva meteorologene spådde. Men det skal sies at august har vært fuktig, satser på en fin høst nå :)

      Slett